יום שלישי, 2 בנובמבר 2010

קנינו ואפינו, איך נעטוף?

אז מה עשינו עד עכשיו?
קנינו את החומרים (קישור)
אפינו את העוגה (קישור)
ועכשיו?
let the fun begin!

הפעם נעטוף את העוגה בבצק סוכר (זהירות- מגה פוסט עם מלא תמונות)


נוציא את בצק הסוכר מתוך הקופסה ונחתוך ממנו (בסכין נקייה כמובן) קילו (רבע מהכמות), את הכמות שנשארה יש לעטוף בשקית טוב טוב ולתוך הקופסה (זוכרים שבצק סוכר מתייבש באויר? תוכלו להזכר כאן)
בצק הסוכר עצמו בצבע עינברי ותוך כדי לישה הוא נהפך ללבן.

איך לשים את בצק הסוכר?
נפזר שכבה דקה של קורנפלור על השיש (ניתן לעשות זאת בעזרת מסננת של אבקת סוכר)
ונתחיל ללוש את הבצק עד שנראה שהוא נראה אחיד, חלק, בלי בועות (בהתחלה הוא יהיה דביק, ניתן להוסיף עוד קורנפלור, אבל לא להגזים שלא ייבש את הבצק)


כשיהיה לנו עיגול יפה, נעטוף אותו בנייר נצמד/ שקית וניתן לו לנוח כמה דקות בזמן "שנרטיב" את העוגה.

כדי שבצק הסוכר ייצמד טוב לעוגה עלינו להרטיב אותה.
ניתן לעשות זאת בכל מיני דרכים, בקיץ אני מרטיבה אותה עם ריבה ובחורף עם גנאש (שמנת ושוקולד מוקצף).
למה? יש דעות האומרות שהגנאש לא מחזיק מעמד בחום, וחבל שהעוגה תחמיץ.
ריבה:
שמים כמה כפות ריבה בטעם שאוהבים (אני משתמשת בטעם תות) בקערה עם כמה כפות מים ומערבבים עד שנוצר רוטב אחיד (צריך להיות במרקם נוזלי- אם צריך ניתן להוסיף עוד מים)
גנאש:
נביא לרתיחה שמנת מתוקה/ריץ' בבן מארי, או במיקרו עם 200 גר' שוקולד מריר משובח, או 300-400 גר' שוקולד לבן, מקררים.
את הגנאש הקר (עדיף לילה במקרר) ניתן להקציף במיקסר- יוצא אוורירי, קשה לא ללקק את כולו עוד לפני ששמים על העוגה!!

כעת ניקח את העוגה ו"נתקן" פגמים, ניישר ונסתום חורים בעזרת בצק הסוכר המרודד (כאן יישרתי את העוגה עם בצק בצבע ירוק, אל תשימו לב, שכחתי לצלם את השלב הזה בעוגה הלבנה, תסתמו את החורים עם הצבע שבו אתם מתכננים לעטוף את העוגה)
לוקחים חתיכה קטנה של הבצק וסותמים את החור (ממש כמו שפכטל)
ככה זה אמור להראות בסוף:


ועכשיו נרטיב את העוגה או עם הריבה- פשוט למרוח את הנוזל על העוגה ומצדדיה עם מברשת, או לחלופין למרוח את הגנאש (הרגיל או המוקצף) עם מרית או ספטולה, ניתן כמובן לשדרג את הטעם אם נמרח גנאש גם באמצע העוגה

ככה זה נראה בסוף:
אתם עדיין איתי???
אנחנו לקראת בסוף, תחזיקו מעמד!
ניקח את בצק הסוכר שלשנו בהתחלה, נוציא אותו מהעטיפה, נלוש אותו עוד קצת.
נשים הרבה (ואני מתכוונת הרבה כדי למנוע הדבקות) קורנפלור על משטח העבודה (אני אוהבת לשים גם קצת על בצק הסוכר)

ניקח את המערוך ונתחיל לרדד את המשטח
מידי כמה רידודים סובבו את בצק הסוכר עם הידיים לוודא שלא נדבק למשטח.

מתי להפסיק לרדד? כשנגיע לקוטר העוגה ולעובי הרצוי.
איךעושים את זה? מודדים את קוטר העוגה עם סרגל, ומוסיפים אליו את הגובה*2. למשל- קוטר העוגה 20 ס"מ והגובה הוא 8 ס"מ, נכין משטח בקוטר 20+8+8=32.
עוד מילה בקשר לעובי: אל תרדדו אותו דק או עבה, אני אוהבת לרדד אותו לעומי של 4-6 מ"מ , כמה שהוא יהיה יותר עבה, יהיה יותר קל להסתיר טעיויות באפייה, אך עבה מידי לטעמי לא טעים...

נרים בעדינות עם הידיים ונניח על העוגה הרטובה (או בגנאש או בריבה)
לשים לב ששמים על העוגה- שישאר בצדדים בצק לעיטוף

מתחילים בעדינות, עם כריות האצבעות ועם מחליק הבצק סוכר להצמיד את בצק הסוכר לעוגה, גם בצדדים, לפתוח בעדינות את הקפלים וליישר לאט לאט.
ועכשיו בעזרת סכין ללא שיניים אנחנו נוריד את "החצאית" שהיא השארית העודפת.
מה עושים עם העודפים? בודקים שהוא לא הוכתם מציפוי השוקולד/ריבה, וסוגרים בתוך שקית לפעם הבאה.
ניישר בעזרת האצבעות את החיבור,
וקיבלנו עוגה עטופה!!

בפעם הבאה נדבר איך צובעים בצק סוכר ואיך בונים עוגת קומות.

שאלות נפוצות:
ש: מה ההבדל בין גנאש מוקצף לרגיל?
ת: גנאש מוקצף יותר נוח לעבודה ויותר קל לעשות איתו מילוי חורים, הוא מתפקד כמו שפכטל ומומלץ במקרה של עוגה לא ישרה, וחוץ מזה- הוא כל כך טעים!
גנאש רגיל הוא במרקם של רוטב שוקולד.

ש: כמה בצק סוכר אני צריכה בשביל לעטוף עוגה בקוטר 24 ס"מ? 
ת: אני דוגלת בכמה שיותר- יותר טוב, חבל לגלות אחרי הלישה והרידוד שחסר לנו חתיכה קטנה... אני מרדדת בדרך כלל קילו ושומרת את השאריות לעוגה אחרת.

ש: מה קורה אם בטעות נקרע חלק מהבצק או יש סימן עם ציפורן או עם מהמחליק?
ת: אל חשש, ניתן ליישר אותו על ידי ליטוף בצק הסוכר עם האצבעות, אם לא עזר אז בשלב הקישוט של העוגה נשים על הפאשלה קישוט מבצק סוכר שיסתיר אותה.

זכרו, עבודה עם בצק סוכר היא מיומנות, קחו את הזמן לנסות, ואני בטוחה שתשתכללו!
העוגה הראשונה שציפיתי היתה נראית קצת גבשושית ומצחיקה, עם הזמן קולטים את טכניקת העיטוף.

בהצלחה!
אשמח לשמוע ולראות איך הולך לכם...


* הכנתי עבורכם באנר קטן אם אתם מעוניינים לשים אצלכם בבלוג, אתם מוזמנים להשתמש בו :)


9 תגובות:

  1. נהדר! הסבר מעולה, מקיף וברור. כל הכבוד!!

    השבמחק
  2. הדרכה מעולה, גזרתי ושמרתי, תודה

    השבמחק
  3. איזה בצק סוכר את מישתמשת?? איזה חברה??? mili.y.beckyblog@gmail.com

    השבמחק
  4. הי מילי,
    אני משתמשת בהמרשלג (RFM) ואני מאד מרוצה ממנו :)
    בהצלחה!!

    השבמחק
  5. את ישתמשת פעם הבצק פוליבה?? כי הבצק מפוליבה מרגישים כמו גרינים של סוכר ואני לא אוהבת את זה. בבצק בהמרשלג מרגישים את הסוכר או זה כמו פלסטילינה?? ואיזה הכשר יש לזה?? תודה רבה על העזרה!!

    השבמחק
  6. אני לא אוהבת את פוליבה, השתמשתי בו כמה פעמים ולא הייתי מרוצה- הוא יותר דביק, לא חלק ולא לטעמי.
    המרשלג לדעתי יותר עדין.
    עד כמה שאני זוכרת המרשלג הוא בהכשר הרבנות וניתן להשיג גם בד"צ (למרות שהבנתי שאולי המרקם שלו קצת שונה...)

    השבמחק
  7. היי עינת
    זכרתי שלפני המון המון זמן קראתי את הפוסט הזה אז חזרתי כי אחותי המהממת חוגגת היום יום הולדת ואני חייבת לשמח אותה בקאפקייקס מדהימים...
    השאלה שלי היא אם אפשר להשתמש בציוי בצק הסוכר גם לקאפקייקס או שאז משתמשים בציפוי שונה??

    תודה, מעין.

    השבמחק
    תשובות
    1. הי מעיין,
      בטח שאפשר להשתמש בציפוי גם לקאפקייק :)
      בהצלחה, מחכה לראות תמונות בקבוצת הפייסבוק !

      מחק
  8. היי עינת,
    מכיוון שמשתמשים בשמנת מתוקה, ואז מצפים בבצק סוכר האם להשאיר את העוגה על השיש או להכניס למקרר?
    אודה על תשובתך המהירה...

    השבמחק

אני יודעת שאתם שם קוראים את מה שאני כותבת, אשמח לקרוא את תגובתכם, או סתם תגידו שלום :)

i am more than happy to know what you think, please write :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...